Nykyään internetin välityksellä voi ostaa verkkokaupoista vaikka mitä. Moni kuluttaja on tullut yhä tietoisemmaksi omista valinnoistaan internetin välityksellä. Myös kalliit merkit ovat enemmän kaikkien saatavilla, kuin ennen. Yhteiskunnassa on tapahtunut suurta edistystä myös tiedon saannin kannalta.

Suuret lehdet ja tietotoimistot tekevät verkon välityksellä myös kauppaaa näiden tietojen eli uutisten muodossa. Usea on lukenut jonkinlaista digilehteä, myös sellaista, joka ei ole ilmainen. Kustannusala on kuitenkin verkossa suuresti mukana omalla toiminnallaan. Erilaisia e- kirjoja kustannetaan yhä enemmän. Hyvänä asiana näen tässä lehtien ja muiden toimijoiden ilmaiset verkkosivustot, joilta voi lukea päivän uutisia.

Moni yritys huolehtiikin verkkonäkyvyydestään monin eri tavoin. Jo verkkosivuja suunnitellessa otetaan kuluttajat hyvin vahvasti huomioon. Verkkosivujen suunnittelussa otetaan huomioon muun muassa hakukonenäkyvyys, joten yritykset tuotteineen haluavat olla mahdollisimman helposti lähestyttävissä, jotta tuoteet myös myyvät. Verkkosivustojen pitää olla myös miellyttävän näköisiä kuluttajia ajatellen. Jo tuotteiden suunnitteluvaiheessa otetaan varmasti lukuun se, kuinka tuotteet tulevat myymään. Internetillä on tässä asiassa suuri osa.

Verkon välityksellä voi maksaa melkein missä verkkokaupassa vain. Laskutkin hoidetaan nykyisin suurelta osin verkkopankissa. Tämä kertoo siitä, että internetissä on markkinavoimaa todella paljon. Varsinkin yritykset saavat suuria voittoja verkon välityksellä tapahtuvasta kaupasta. Internetissä siis pyörii rahaa ja paljon. Myös moni pienempi yrittäjä hyötyy verkkokaupasta. Nämä verkkokaupat kun ovat aina auki.

Erilaiset aatteet leviävät helposti myös internetin välityksellä. Verkossa toimivilta sivustoilta voi nykyään ostaa jopa talon itselleen. Ajatus pientaloasumisesta on levinnyt internetin välityksellä yhä useammmille. Näitä taloja kun voi ostaa suoraan itselleen yritysten verkkokaupoista. Sisustusala itsessään on hyötynyt internetin leviämisestä. On helppo tehdä jopa asumiseen liittyviä suunnitelmia ihan vain verkkosivuja sellailllen. Joillain verkkosivuilla voi suunnitella itselleen vaikka omakotitaloprojektin, kunhan vain on varaa hankkia itselleen omakotitalo.

Tietenkin internetissä on vaarana tulla myös huijatuksi. Myös monenlaiset kokemukset ovat siirtyneet verkkoon. Nykyään voi vaikka opiskella aikansa kuluksi verkon välityksellä. Tämä tietenkin yleensä maksaa jonkin verran, eikä aina voi olla varma, minkälaisen oppilaitoksen verkko- opinnoilleen valitsee. Verkko- opinnoilla voi suorittaa silti vaikka ammattitutkinnon. Tämä kertoo luultavasti myös siitä, että erilaiset kotoa käsin tehtävät työt ovat tulossa verkkoon. Tämä tukisi ainakin minun omaa käsitystäni siitä, että rahaa verkon välityksellä kuluttava tavallinen kuluttaja voisi saada edes jotain takaisin internetissä käyttämästään rahasta, käymällä verkon välityksellä töissä. Kukaanhan ei ole vielä kuitenkaan monopolisoinut verkkoa täysin omaksi hyödykseen.

Myös monenlaiset ajanvietteet, kuten verkossa toimivat kasinot, ovat kokeneet räjähdysmäisen kasvun. Uhkapelaamisesta vaikkapa kasinolla nimeltä Unibet Casino on tullut tavallaan arkipäivää ja yhä uudet uhkapelaajat alkavat löytää verkkokasinoille. Uhkapelaaminen on saatu siis suoraan ihmisten koteihin, eikä se katso enää suoraan aikaa tai paikkaa, päästäkseen ihmisten saataville.

Yhä enemmän uudenlaisia sovelluksia myös myydään ja pelkästään verkon ja tietokoneiden ympärille on syntynyt niin paljon tuotteita, ettei kukaan luultavasti pysy laskuissa mukana. Yhtenä esimerkkinä tästä on verkkoselaimet ja niiden vaatimat käyttöjärjestelmät. Ainakin minusta tuntuu sille, että omaa tietokonetta pitäisi päivittää hirveän usein. Eikä tämä tietokoneen päivittäminenkään minulta aina onnistu, joten jään kai välillä jostain paitsi, kun en aina jaksa ostaa uutta käyttöjärjestelmää päivityksien toimimiseksi. Välillä minusta tuntuu siltä, ettei tietotekniikan ja teknologian alan seuraaminen ole ihan vapaaehtoista tietokoneen vaatiessa uusia päivityksiä.

Raha vaihtaa omistajaa helposti internetin välityksellä. Kuluttaja on vielä tässä heikoilla, kun suuret yritykset ovat ne, jotka internetistä tällä hetkellä eniten hyötyvät. Tietenkin internet on luonut paljon uusia työpaikkoja, ainakin välillisesti, kun suurten verkkokauppojen tuotteet myyvät.

Ekologisuuden aatteet ja kuluttajien oma tiedostavuus taas pitää internetin markkinatalouden arvomaailman pitkälti kunnossa. Kukaan ei halua nykyään itselleen tuotetta, joka on epäeettisesti tuotettu. Kuluttaja kantaa siis ainakin verkossa tekemistään ostoksista suuren vastuun.