Miksi verkkomarkkinointi on niin tehokasta?

Verkkomarkkinointi on tällä hetkellä yksi tehokkaimmista tavoista markkinoida erilaisia tuotteita ja palveluita jo olemassa oleville sekä potentiaalisille asiakkaille. Kerromme tässä artikkelissa, mihin verkkomarkkinoinnin teho perustuu.

Somessa on voimaa

Eräs verkkomarkkinoinnin tehokkaimmista kanavista on some monissa eri muodoissaan. Voidaankin sanoa, että somessa on ennennäkemätöntä voimaa! Se tavoittaa helposti ja nopeasti suuren määrän vanhoja ja potentiaalisia uusia asiakkaita. Tämän lisäksi se tarjoaa markkinoijille erittäin kustannustehokkaan markkinointikanavan.

Asiakkaalle somen käyttäminen on helppoa. Hän voi valita millaista sisältöä hän haluaa nähdä ja milloin hän haluaa tätä sisältöä kuluttaa. Somen käyttäminen ei riipu ajasta tai paikasta ja somea on helppo selata esimerkiksi älylaitteella, kuten älykännykällä. Juuri tämä tekee somesta niin helposti saavutettavan.

Markkinoijalle some tarjoaa helpon, nopean ja kustannustehokkaan kanavan, kuin nykyaikaisen viidakkorummun, joka rummuttaa markkinoijan toivomaa sanomaa eteenpäin käyttäjältä toiselle. On kuitenkin tärkeää, että markkinointi kohdennetaan oikein ja että sen sisältö on puhuttelevaa. Somessa kuvat ovat tärkeitä ja some onkin erityisen visuaalinen kanava. Etenkin Instagramissa kuvien merkitys on äärimmäisen suuri.

Sähköpostimarkkinointi

Puhuttaessa verkkomarkkinoinnista on kuitenkin muistettava, ettei verkkomarkkinointi suinkaan ole pelkkää somemarkkinointia. Esimerkiksi sähköpostimarkkinointi on tärkeä osa verkkomarkkinointia, vaikka osa asiakkaista suhtautuukin sähköpostimarkkinointiin melko nuivasti. Ehkäpä menneiden vuosien ajoittain melko holtitonkin puhelinmarkkinointi on saanut kuluttajat suhtautumaan markkinointipommitukseen melko epäilevästi. Nykyisin sähköpostimarkkinointia säädellään kuitenkin monilla eri säädöksillä eikä markkinointisähköposteja saa lähettää kenelle tahansa. Lisäksi asiakkaalla tulee olla mahdollisuus peruuttaa markkinointisähköpostien tilaaminen milloin tahansa.

Moni markkinoijista pitää sähköpostimarkkinointia edelleenkin yhtenä tehokkaimmista markkinointitavoista sen sisältämistä haasteista huolimatta. Sähköpostimarkkinoinnissa tekstin merkitys korostuu ja myyvien tekstien kirjoittamisesta, copywritingista, onkin tullut yksi markkinointikeinojen tärkeimmistä taidoista. Hyvä copywriter erottuu joukosta jo otsikoillaan, jotka saavat lukijat kiinnostumaan viestistä ja klikkaamaan ne auki. Lukijan kiinnostuksen herättely onkin äärimmäisen tärkeää, jotta sähköpostimarkkinoinnilla voitaisiin tahkota tuloksia.

Nykyisin myös sähköpostien lähettäminen on mahdollista automatisoida. Kerralla voidaan lähettää tuhansia sähköposteja, minkä ansiosta sähköpostit saavuttavat kerralla suuren yleisön. Sähköpostiin reagointia on myös mahdollista seurata erilaisten työkalujen avulla. Seurannan kautta saadun tiedon avulla markkinointia on mahdollista entisestään tehostaa ja kohdentaa.